Sen

Sen pomaga regulować wszystkie funkcje organizmu, z apetytem i metabolizmem włącznie, a zaburzenia snu zwiększają apetyt i spożycie kalorii. Jeśli śpimy za mało mamy gorszy nastrój, mniej wydajnie pracujemy, trudniej nam się trenuje, a poza tym odczuwamy większą ochotę na kaloryczne przekąski. Brak snu powoduje, że w ciągu dnia jesteśmy ociężali, poruszamy się wolniej i mniej chętnie, co przekłada się na mniejsze wydatki energetyczne.

Oprócz tego na skutek niedoboru snu aktywowany jest obszar mózgu związany z odczuwaniem chęci na jedzenie. Nasilonego uczucia głodu w ciągu dnia doświadczamy zarówno po nieprzespanej nocy, jak i wtedy gdy śpimy za mało. Osoby niewyspane spożywają nawet do 550 kcal więcej niż te, które śpią tyle, ile czują, że potrzebuje ich organizm.

W organizmie występują dwa hormony odpowiedzialne za uczucie głodu: leptyna i grelina. Hormony te działają przeciwstawnie do siebie:

Leptyna, wydzielana w komórkach tłuszczowych, hamuje uczucie głodu

Grelina, produkowana przez żołądek, wzmaga uczucie głodu

Ostatnie badania wskazują, że niedobór snu powoduje wzmożone wydzielanie greliny, czyli hormonu odpowiedzialnego za uczucie głodu. Oznacza to, że osoby nie dosypiające jedzą więcej i znacznie częściej wybierają słodkie przekąski. Trudno jest określić, ile godzin snu to optymalna liczba. Znawcy tematu mówią o 8h, ale to bardzo indywidualna sprawa. 

Tak więc nie miej wyrzutów sumienia, czasem po prostu warto pospać dłużej!

sen

Porady dietetyka

Jak długo powinny trwać ćwiczenia?

Wysiłek fizyczny wspomaga prawidłowe funkcjonowanie organizmu, poprawia funkcjonowanie układów: krwionośnego, nerwowego, kostnego oraz ruchowego. Zalecane jest co najmniej 4 jednostki treningowe w tygodniu, które powinny trwać przez 45minut.

więcej porad

Inspiracje kulinarne

Pomidory z czosnkiem i oliwą – 142 kcal

Lekkie, bardzo proste w przygotowaniu i pyszne danie, z dużą zawartością potasu (dzięki pomidorom). To doskonała i zdrowa przekąska, kiedy chwyci nas nagły głód.

więcej inspiracji

Sklep

Zamknij

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się więcej »