Nasiona chia i morwa biała

Od jakiegoś już czasu panuje moda na zdrowe odżywianie. W związku z tym na popularności zyskują rośliny egzotyczne, które słyną z szeregu właściwości zdrowotnych. Do takich roślin należą chia, znana także pod katalogową nazwą jako szałwia hiszpańska, występująca na terenie Meksyku oraz Gwatemali, jak i również morwa biała pochodząca z Chin

Czym jest morwa biała?

Morwa biała polecana jest w szczególności przy zaburzeniach gospodarki węglowodanowej, gdyż normalizuje ona poziom glukozy we krwi. To sprawia, że jest niezwykle użyteczna w cukrzycy. Ponieważ mechanizm działania substancji czynnych sprowadza się do opóźniania rozkładu cukrów złożonych oraz spowalniania wchłaniania cukrów prostych, sprawdza się ona świetnie jako wspomaganie odchudzania oraz w profilaktyce chorób serca i układu krwionośnego. Ze względu na obecność flawonoidów zapobiega ona procesom nowotworowym, pozwala zachować młodość oraz oczyszcza organizm.

Morwia biała

Garbniki znajdujące się w roślinie stosuje się na stany zapalne, chronią układ pokarmowy oraz pomagają z kaszlem i atakami astmy. Witaminy z grupy B zawarte w morwie odpowiadają za dobre samopoczucie i funkcjonowanie mózgu, sprawność narządu wzroku, a także biorą udział przy syntezie białek i produkcji krwinek czerwonych.

Ze względu na zawartość sporych ilości żelaza morwa znajduje także zastosowanie przy anemii. Na rynku dostępne są gotowe preparaty z wyciągiem z korzenia.

Nasiona Chia - czy sama morwa wystarczy?

Chia ma właściwości zbliżone do morwy, jednak mechanizmy za nie odpowiadające są zupełnie inne, dlatego świetnie współdziała z morwą. Nasiona chia słyną przede wszystkim z dużej ilości składników odżywczych, odpowiadających za prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Około dwie łyżki stołowe nasion chia zaspokajają ⅓ naszego dziennego zapotrzebowania na minerały.

Poziom wapnia w nasionach jest zdumiewająco wysoki, co sprawia, że są one idealnym jego źródłem dla alergików i wegan. Ziarna składają się w 30-40% z błonnika, który poprzez zapełnienie żołądka hamuje łaknienie i spowalnia wchłanianie pokarmu, wspomagając odchudzanie.Nasiona chia

W chia znajdziemy również nienasycone kwasy tłuszczowe, i to nie tylko omega 3, ale także omega 6. Nie jest to wiedzą powszechną, ale ważnym jest spożywanie obu tych kwasów, najlepiej w proporcji 4:5. Ze względu na ich zdolność do redukcji poziomów LDL (złego cholesterolu) oraz trójglicerydów, które odpowiedzialne są m.in za chorobę wieńcową kwasy nienasycone są istotne dla prawidłowego funkcjonowanie serca.

Tak jak morwa, chia zawiera kompleks witamin z grupy B, ale także witaminę E potrzebną dla zachowania zdrowej i młodej skóry. Chia ma także wysokiej jakości białko, co jest niezwykle istotne dla ludzi stosujących dietę bez produktów pochodzenia zwierzęcego. Gdzie możemy je nabyć? Liście morwy białej możemy znaleźć przede wszystkim w aptekach, ponieważ nie jest to produkt spożywczy. Jednakże przygotowanie tego typu surowca jest czasochłonne, dlatego owoce dla wielu z nas będą lepszym wyborem.

Porady dietetyka

Bilans energetyczny

Praktycznie każdy spożywany posiłek zawiera kalorie, które przetwarzane są przez nasz organizm na energię potrzebną do jego prawidłowego funkcjonowania. Bilans energetyczny w dużym skrócie możemy określić jako równowagę pomiędzy ilością energii dostarczonej z pożywieniem, a wydatkiem energetycznym organizmu.

więcej porad

Inspiracje kulinarne

Sałatka z buraków z jabłkiem - 79 kcal

Smaczna i łatwa w przygotowaniu sałatka, która dzięki obecności buraka i jabłka, zawiera sporo kwasu foliowego oraz witamin. To danie zapewnia zastrzyk energii na dłuższy czas.

więcej inspiracji

Sklep

Zamknij

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się więcej »