Masa startowa

szybki i racjonalny sposób na jej uzyskanie

Różnicą pomiędzy zawodowcami a amatorami, którzy trenują rekreacyjnie, jest między innymi zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie. U zawodowców, w zależności od dyscypliny sportowej, zawartość tkanki tłuszczowej wynosi od 5 do 9% w dyscyplinach wydolnościowych, oraz powyżej 10% w sportach siłowych. Tkanka tłuszczowa to z jednej strony materiał zapasowy, zaś z drugiej zbyteczny ciężar podczas trwania wysiłku. Według metody Danielsa, który jest jednym z czołowych trenerów w sportach wydolnościowych, niższa masa startowa gwarantuje lepsze osiągnięcia. Wystarczy zredukować masę o 2 - 4 kg, by osoba szybciej pokonywała dany dystans. W uzyskiwaniu masy startowej ważne jest, by przy zachowaniu  deficytu energetycznego nie wywołać niedoborów jakościowych w diecie.

 Przy redukcji masy ciała należy pamiętać o tym, aby:

  •  dostarczać odpowiednią ilość białka, które gwarantuje prawidłową regenerację oraz przyrost masy mięśniowej
  • dostarczać składniki mineralne i witaminy - szczególnie te tracone wraz z potem:  Na, K, Cl, Mg i Ca, które są odpowiedzialne za procesy skurczu mięśni
  • uzupełniać węglowodany - w trakcie jednostek treningowych oraz przed i po wysiłku,  w celu syntezowania glikogenu oraz uzyskaniu superkomensacji podczas startu
  • nie obciążać układu pokarmowego - ciężkostrawne produkty  i nadmierne wypełnienie treści żołądkowej powoduje dyskomfort podczas wysiłku, czego konsekwencją jest spadek wydolności
  • odpowiednio nawadniać się - odczucie suchości w gardle i potrzeba spożywania płynu oznacza, że organizm odwodnił się w ok 5%, czego już nie da się uzupełnić w trakcie trwania wysiłku.

smartfood_baton funkcjonalny

Skutecznym produktem pomagającym w uzyskaniu optymalnej masy startowej jest funkcjonalna żywność niskoenergetyczna, która wraz z podstawowymi składnikami odżywczymi posiada również substancje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu np. błonnik pokarmowy, witaminy C i E, żelazo. Dodatkowymi produktami, w które każdy sportowiec powinien uzupełnić swoją dietę, są napoje izotoniczne, które nawadniają szybciej i skuteczniej niż woda, oraz batony wysokobiałkowe, które są zarówno wygodnym w formie podania rozwiązaniem, jak i posiadają niezbędną paletę aminokwasów odpowiedzialnych za prawidłową regenerację organizmu.


Porady dietetyka

Bilans energetyczny

Praktycznie każdy spożywany posiłek zawiera kalorie, które przetwarzane są przez nasz organizm na energię potrzebną do jego prawidłowego funkcjonowania. Bilans energetyczny w dużym skrócie możemy określić jako równowagę pomiędzy ilością energii dostarczonej z pożywieniem, a wydatkiem energetycznym organizmu.

więcej porad

Inspiracje kulinarne

Sos tzatzykowy - 122 kcal

Grecki przysmak, który teraz sami możemy przyrządzić sobie w domu. Sos jest prosty w przygotowaniu i nie wymaga żadnych wyszukanych składników. Idealnie nadaje się jako dodatek do sałatek lub dip do warzyw (skrojone w słupki ogórek, marchew).

więcej inspiracji

Sklep

Zamknij

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się więcej »