Masa startowa

szybki i racjonalny sposób na jej uzyskanie

Różnicą pomiędzy zawodowcami a amatorami, którzy trenują rekreacyjnie, jest między innymi zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie. U zawodowców, w zależności od dyscypliny sportowej, zawartość tkanki tłuszczowej wynosi od 5 do 9% w dyscyplinach wydolnościowych, oraz powyżej 10% w sportach siłowych. Tkanka tłuszczowa to z jednej strony materiał zapasowy, zaś z drugiej zbyteczny ciężar podczas trwania wysiłku. Według metody Danielsa, który jest jednym z czołowych trenerów w sportach wydolnościowych, niższa masa startowa gwarantuje lepsze osiągnięcia. Wystarczy zredukować masę o 2 - 4 kg, by osoba szybciej pokonywała dany dystans. W uzyskiwaniu masy startowej ważne jest, by przy zachowaniu  deficytu energetycznego nie wywołać niedoborów jakościowych w diecie.

 Przy redukcji masy ciała należy pamiętać o tym, aby:

  •  dostarczać odpowiednią ilość białka, które gwarantuje prawidłową regenerację oraz przyrost masy mięśniowej
  • dostarczać składniki mineralne i witaminy - szczególnie te tracone wraz z potem:  Na, K, Cl, Mg i Ca, które są odpowiedzialne za procesy skurczu mięśni
  • uzupełniać węglowodany - w trakcie jednostek treningowych oraz przed i po wysiłku,  w celu syntezowania glikogenu oraz uzyskaniu superkomensacji podczas startu
  • nie obciążać układu pokarmowego - ciężkostrawne produkty  i nadmierne wypełnienie treści żołądkowej powoduje dyskomfort podczas wysiłku, czego konsekwencją jest spadek wydolności
  • odpowiednio nawadniać się - odczucie suchości w gardle i potrzeba spożywania płynu oznacza, że organizm odwodnił się w ok 5%, czego już nie da się uzupełnić w trakcie trwania wysiłku.

smartfood_baton funkcjonalny

Skutecznym produktem pomagającym w uzyskaniu optymalnej masy startowej jest funkcjonalna żywność niskoenergetyczna, która wraz z podstawowymi składnikami odżywczymi posiada również substancje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu np. błonnik pokarmowy, witaminy C i E, żelazo. Dodatkowymi produktami, w które każdy sportowiec powinien uzupełnić swoją dietę, są napoje izotoniczne, które nawadniają szybciej i skuteczniej niż woda, oraz batony wysokobiałkowe, które są zarówno wygodnym w formie podania rozwiązaniem, jak i posiadają niezbędną paletę aminokwasów odpowiedzialnych za prawidłową regenerację organizmu.


Porady dietetyka

BMI

(ang. Body Mass Index) to współczynnik masy ciała, który obliczamy dzieląc masę ciała (podaną w kilogramach) przez wzrost podniesiony do kwadratu (podany w metrach). Kalkulator BMI został opracowany na podstawie danych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia.

więcej porad

Inspiracje kulinarne

Sos tzatzykowy - 122 kcal

Grecki przysmak, który teraz sami możemy przyrządzić sobie w domu. Sos jest prosty w przygotowaniu i nie wymaga żadnych wyszukanych składników. Idealnie nadaje się jako dodatek do sałatek lub dip do warzyw (skrojone w słupki ogórek, marchew).

więcej inspiracji

Sklep

Zamknij

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się więcej »