Błonnik

Błonnik jest ważnym elementem zdrowej, zbilansowanej diety. Dieta bogata w błonnik ma wiele korzyści zdrowotnych: pomaga w zapobieganiu chorobom serca, cukrzycy, nagłemu przyrostowi masy ciała i powstawaniu niektórych nowotworów, może też poprawić funkcjonowanie układu pokarmowego.

Przeciętnie większość z nas przyjmuje około 14g błonnika dziennie (można go znaleźć w produktach pochodzenia roślinnego). To jednak wciąż za mało. Odpowiednia dawka to co najmniej18g dziennie.

 Istnieją dwa różne typy błonnika - rozpuszczalny i nierozpuszczalny. Właściwa dieta powinna zawierać oba. Rozpuszczalny błonnik może być trawiony przez organizm, przyczynia się do obniżenia stężenia cholesterolu we krwi, wiąże cholesterol oraz kwasy żółciowe i usuwa je wraz z kałem zapobiegając zaparciom. Błonnik nierozpuszczalny nie jest trawiony. Utrzymuje on jelita w dobrym stanie, pomaga uniknąć problemów z trawieniem, zapobiega otyłości, stanom zapalnym okrężnicy, obniża poziom estrogenów i testosteronu, wiąże toksyny w przewodzie pokarmowym i oczyszcza wewnętrzną ścianę jelit.


błonnik

Jeśli chcesz zwiększyć spożycie błonnika, ważne jest, aby to zrobić stopniowo. Nagły wzrost może powodować wzdęcia. Zwiększonemu spożyciu błonnika powinna też towarzyszyć odpowiednia ilość wypijanych płynów (1,2 litra czyli od sześciu do ośmiu szklanek dziennie).

Porady dietetyka

Warzywa - lista nr. 2

Lista warzyw do spożycia, s zależności od ilości kilogramów które musisz zrzucić oraz zaleceń dietetyka prowadzącego.

więcej porad

Inspiracje kulinarne

Surówka z porem, marchewką i jabłkiem - 166 kcal

Pyszna surówka warzyw, owoców i orzechów, którą możemy przygotować o każdej porze roku ze względu na dostępność produktów. Łatwa w przygotowaniu i zaspokajająca apetyty na dłuższy czas.

więcej inspiracji

Sklep

Zamknij

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się więcej »