Dieta, jej rola i prawidłowe zbilansowanie.

Pobieranie pokarmu jest jedną z podstawowych potrzeb, których zaspokojenie warunkują życie i prawidłowe funkcjonowanie organizmu ludzkiego.

Odpowiednie zbilansowanie diety oraz podaż poszczególnych składników pokarmowych zapewnia komfort fizyczny i psychiczny, dostarcza niezbędnego budulca, pełni funkcję regulującą, energetyczną i zapasową. Liczne badania wykazały zależność pomiędzy prawidłową dietą a mniejszą zachorowalnością na choroby cywilizacyjne między innymi cukrzycę, miażdżycę czy choroby nowotworowe. Dobrze dobrane żywienie gwarantuje 70% sukcesu otrzymania idealnej sylwetki.

Dieta zbilansowana

Jak powinna wyglądać prawidłowo zbilansowana dieta?

Prawidłowo zbilansowana dieta powinna zawierać pełen zestaw makro i mikro składników odżywczych, które występują w odpowiednich proporcjach energetycznych. Całkowita energia diety powinna składać się z 12-15% białka, 25-30% tłuszczu i 55-60% węglowodanów. Dodatkowo należy pamiętać o dostarczaniu płynów 1 ml płynu na 1 spożytą kcal, np. dla osoby z zapotrzebowaniem energetycznym 3000 kcal należy uzupełnić dziennie 3 litry wody. Kolejnymi składnikami niezbędnymi w diecie jest błonnik pokarmowy, witaminy i składniki mineralne. Źle zbilansowana dieta może prowadzić do niedożywnienia ilościowego i jakościowego oraz do nadmiaru/niedoboru energii lub składników odżywczych. Zarówno niedobory jak i nadmiary w dłuższym okresie czasu mogą prowadzić do zaburzenia homeostazy co prowadzi do pogorszenia funkcjonowania organizmu czego konsekwencją są stany chorobowe.

Porady dietetyka

Nasiona chia i morwa biała

Od jakiegoś już czasu panuje moda na zdrowe odżywianie. W związku z tym na popularności zyskują rośliny egzotyczne, które słyną z szeregu właściwości zdrowotnych. Do takich roślin należą chia, znana także pod katalogową nazwą jako szałwia hiszpańska, występująca na terenie Meksyku oraz Gwatemali, jak i również morwa biała pochodząca z Chin

więcej porad

Inspiracje kulinarne

Sos tzatzykowy - 122 kcal

Grecki przysmak, który teraz sami możemy przyrządzić sobie w domu. Sos jest prosty w przygotowaniu i nie wymaga żadnych wyszukanych składników. Idealnie nadaje się jako dodatek do sałatek lub dip do warzyw (skrojone w słupki ogórek, marchew).

więcej inspiracji

Sklep

Zamknij

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się więcej »