Dieta, jej rola i prawidłowe zbilansowanie.

Pobieranie pokarmu jest jedną z podstawowych potrzeb, których zaspokojenie warunkują życie i prawidłowe funkcjonowanie organizmu ludzkiego.

Odpowiednie zbilansowanie diety oraz podaż poszczególnych składników pokarmowych zapewnia komfort fizyczny i psychiczny, dostarcza niezbędnego budulca, pełni funkcję regulującą, energetyczną i zapasową. Liczne badania wykazały zależność pomiędzy prawidłową dietą a mniejszą zachorowalnością na choroby cywilizacyjne między innymi cukrzycę, miażdżycę czy choroby nowotworowe. Dobrze dobrane żywienie gwarantuje 70% sukcesu otrzymania idealnej sylwetki.

Dieta zbilansowana

Jak powinna wyglądać prawidłowo zbilansowana dieta?

Prawidłowo zbilansowana dieta powinna zawierać pełen zestaw makro i mikro składników odżywczych, które występują w odpowiednich proporcjach energetycznych. Całkowita energia diety powinna składać się z 12-15% białka, 25-30% tłuszczu i 55-60% węglowodanów. Dodatkowo należy pamiętać o dostarczaniu płynów 1 ml płynu na 1 spożytą kcal, np. dla osoby z zapotrzebowaniem energetycznym 3000 kcal należy uzupełnić dziennie 3 litry wody. Kolejnymi składnikami niezbędnymi w diecie jest błonnik pokarmowy, witaminy i składniki mineralne. Źle zbilansowana dieta może prowadzić do niedożywnienia ilościowego i jakościowego oraz do nadmiaru/niedoboru energii lub składników odżywczych. Zarówno niedobory jak i nadmiary w dłuższym okresie czasu mogą prowadzić do zaburzenia homeostazy co prowadzi do pogorszenia funkcjonowania organizmu czego konsekwencją są stany chorobowe.

Porady dietetyka

Woda

Woda jest najważniejszym, nieorganicznym składnikiem organizmu i największym ilościowo budulcem ciała ludzkiego. Jest również podstawowym składnikiem codziennej diety potrzebnym do utrzymania prawidłowej temperatury ciała, transportu składników odżywczych, produktów przemiany materii oraz wytwarzania energii.

więcej porad

Inspiracje kulinarne

Sos tzatzykowy - 122 kcal

Grecki przysmak, który teraz sami możemy przyrządzić sobie w domu. Sos jest prosty w przygotowaniu i nie wymaga żadnych wyszukanych składników. Idealnie nadaje się jako dodatek do sałatek lub dip do warzyw (skrojone w słupki ogórek, marchew).

więcej inspiracji

Sklep

Zamknij

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się więcej »