Tkanka tłuszczowa - najważniejsze informacje i właściwości

Ukryta pod skórą warstwa tłuszczu jest nieodłącznym elementem ludzkiego ciała, który w razie potrzeby zostanie wykorzystany jako energia. Okazuje się, że jej część posiada własny aktywny metabolizm. Oznacza to, że pewien procent tłuszczu w ciele jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania.

Nadmiar tej tkanki nie jest pożądany u żadnej z płci ze względu na pogarszanie efektu wizualnego sylwetki. Dzięki nauce wiemy również, że nadwaga jest niczym magnes na choroby układu sercowo-naczyniowego, oddechowego oraz negatywnie wpływa na gospodarkę hormonalną.

Czym jest tkanka tłuszczowa i jak skutecznie walczyć z jej nadmiarem w każdym wieku? Odpowiedzmy sobie na te pytania, skupiając się na genezie jej powstawania.

Dwie twarze podskórnej tkanki tłuszczowej


Za odkładanie się tłuszczu odpowiada źle skomponowana dieta, nadmiar kalorii względem szybkości ich spalania oraz geny. Ludzie błędnie sądzą, że spożywanie tłustych potraw spowoduje u nich odkładanie tłuszczu pod skóra. Przez to wiele zdrowych i niezbędnych do życia produktów spożywczych zostało napiętnowanych niesłusznie.

Za cały proces „tycia” odpowiada insulina, glukoza oraz parę innych hormonów, które niedawno zostały odkryte przez naukowców. Spożycie nadmiernej ilości cukrów prostych, a także złożonych w dowolnej formie, (pieczywo, kasze, soki, napoje, desery) powoduje skok poziomu cukru we krwi i szybki transport glukozy do komórek.

Nadwyżka węglowodanów zmienia się w adipocyty. To komórki magazynujące tłuszcze proste. Teraz dochodzimy do kwestii podziału tej tkanki na dwa obozy.

Najważniejsza dla człowieka pod względem prawidłowego funkcjonowania organizmu jest tkanka tłuszczowa brunatna. Każdy słyszał o zimowym śnie niedźwiedzi. By wybudzić się z hibernacji ciało niedźwiedzia, musi wyprodukować dużą ilość ciepła. To jedno z najważniejszych zadań brunatnej tkanki tłuszczowej. Dawniej sądzono, że u ludzi występuje tylko w początkowej fazie życia niemowlęcia.

Teraz wiemy, że towarzyszy nam całe życie, umiejscawiając się w okolicy serca, szyi, nerek oraz innych ważnych narządów i miejsc naszego ciała. Ten rodzaj tkanki posiada własne ukrwienie i może być największym sojusznikiem człowieka w procesie spalania nadmiernej tkanki tłuszczowej żółtej (fachowo nazywana białą), która jest przeciwnikiem każdego, kto marzy o szczupłej i wyrzeźbionej sylwetce.

Zadaniem tkanki tłuszczowej białej jest lipogeneza i lipoliza. Oba procesy prowadzą do namnażania niechcianego przez nas tłuszczu, który w odmianie żółtej może posłużyć za czystą energię. Pewna jej ilość jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania ze względu na produkowanie niektórych hormonów.

Właściwy poziom tkanki białej pozytywnie wpływa na insulinę i działa przeciwzapalnie i przeciwmiażdżycowo. Niestety każdy nadmiar zaczyna być naszym wrogiem i zmienia wszystkie pozytywne skutki na negatywne choroby metaboliczne i cywilizacyjne, takie jak cukrzyca.

Te partie ciała są narażone na otłuszczenie


Geny decydujące o różnicach w figurze mężczyzn i kobiet wpływają także na rozłożenie nadmiernego tłuszczu. W przypadku panów charakterystyczna jest otyłość brzuszna (typ jabłko). Duże nagromadzenie podskórnej tkanki białej w okolicach brzucha ma związek ze stłuszczeniem takich narządów jak wątroba oraz nerki.

Otyli mężczyźni dużo częściej cierpią na choroby związane z wątrobą, wykazując przy tym skłonność do odkładania tłuszczu na brzuchu. Kobieca otyłość pośladkowo-udowa (typ gruszka) sprawia, że proporcje w ciele kobiety zaczynają być zachwiane. Szczupła górna część ciała zaczyna odstawać od ud i pośladków, które gromadzą duże ilości tkanki podskórnej. Mimo iż otyłość gynoidalna nie jest tak niebezpieczna dla zdrowia, jak androidalna (brzuszna), to może powodować powstawanie żylaków kończyn dolnych i problemów ze stawami.

Tłuszcz w diecie odchudzającej


Proporcje makroskładników są równie ważne, jak jakość produktów spożywczych i stopień ich przetworzenia. Dzienne zapotrzebowanie na tłuszcze oraz węglowodany to kluczowy faktor decydujący o skuteczności diety redukcyjnej. Te dwa paliwa nie mogą być spożywane w tej samej ilości w ciągu dnia oraz łączone ze sobą zbyt często. Każde z nich potrzebuje innych enzymów do strawienia i różnego czasu wchłaniania.

Tłuszcz wymaga enzymu lipazy a węglowodany amylazy, maltazy, laktazy i sacharazy. Jest ich tak wiele, ponieważ rozróżniamy kilka typów cukrów prostych i złożonych. Są różne założenia diety redukcyjnych. Przy wersji nisko-węglowodanowej, zapotrzebowanie na tłuszcz znacznie wzrasta, nawet trzykrotnie przekraczając znane nam normy. Natomiast wyższa zawartość węglowodanów w diecie zmusza nas do ograniczenia tłuszczu do tych najbardziej niezbędnych, oscylując wokół 0,8-1g na 1 kg masy ciała.

Przykładem produktów spożywczych zawierających najzdrowsze dla nas niezbędne tłuszcze są tłuste ryby najlepiej wyłowione z oceanu, oleje bogate w kwasy omega 3, nasiona, orzechy oraz dobrej jakości tłuszcze nasycone z żółtek jaj.

Dieta i suplementy niezbędne przy odchudzaniu


Prawdą jest stwierdzenie, że dieta to 80% sukcesu w odchudzaniu. Z jej pomocą przyspieszamy metabolizm i aktywujemy zapasy energii ukryte pod skórą. Skuteczne żywienie w otyłości, a także lekkiej nadwadze musi zawierać produkty spalające tłuszcz i dostarczać makro i mikroelementy (we właściwych proporcjach) niezbędne do prawidłowej pracy całego organizmu. Warto spożywać produkty wysokobiałkowe zawierające wszystkie aminokwasy egzogenne i endogenne. Proteiny najlepiej przyspieszają metabolizm ze wszystkich makroskładników. Produkty Smart Food oferują proteiny oraz dobry wspólczynnik kalorii zapewniając zdrowe odchudzanie

Często powtarzany przez dietetyków ujemny bilans kaloryczny, również jest ważny. Jednak to jakość produktów spożywczych, ich wartość biologiczna i ilość zaspokajająca głód stanowią podstawę redukcji tkanki tłuszczowej i utrzymania prawidłowej masy ciała. Suplementy i preparaty odchudzające do tylko dodatek do diety. W okresie jesienno-zimowym warto rozpocząć suplementacje witaminami, których brakuje w żywności oraz probiotykami mającymi zbawienny wpływ na nasz układ odpornościowy i wchłanianie pokarmu w jelitach.
 

Porady dietetyka

Białka Łatwo przyswajalne

Co zrobić, by białka były łatwoprzyswajalne?

więcej porad

Inspiracje kulinarne

Surówka z porem, marchewką i jabłkiem - 166 kcal

Pyszna surówka warzyw, owoców i orzechów, którą możemy przygotować o każdej porze roku ze względu na dostępność produktów. Łatwa w przygotowaniu i zaspokajająca apetyty na dłuższy czas.

więcej inspiracji

Sklep

Zamknij

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się więcej »